ACCESUL LA INFORMAȚIILE DE INTERES PUBLIC
Prin informație de interes public se întelege „orice informație care privește activitățile sau rezultă din activitățile unei autorități publice sau instituții publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informației” (Legea 544/2001 art. 2, lit. b). Pentru asigurarea accesului la informațiile de interes public, Primaria Comunei Valea Mărului a desemnat o persoană care are responsabilități în acest domeniu care poate fi contactat la: telefon 0236 863 400, e-mail: valea_marului@gl.e-adm.ro
Conform prevederilor art. 6, alin (3) din Legea nr. 544/ 2001 privind liberul acces la informațiile de interes public solicitarea în scris a informațiilor de interes public cuprinde următoarele elemente:
a) autoritatea sau instituția publică la care se adresează cererea;
b) informaţia solicitată, astfel încât să permită autorităţii sau instituţiei publice identificarea informaţiei de interes public;
c) numele, prenumele şi semnătura solicitantului, precum şi adresa la care se solicită primirea răspunsului.
Pentru a facilita primirea de către dumneavoastră a unui răspuns cât mai prompt, vă rugam să descărcaţi formularul ataşat
DESCARCĂ modelul de Cerere conform Legii nr. 544/2001
Program pentru furnizarea informatiilor de interes public:
– Luni, Marți, Miercuri, Joi, Vineri 8:00 – 16:00
Accesul la Informație
1. DE CE aveți nevoie de acest drept?
PENTRU CĂ:
- plătiți taxe și impozite statului
- sunteți responsabil și vreți să știți cum este gestionat banul public
- cei pe care i-ați ales trebuie să își respecte promisiunile
- funcționarii din instituțiile publice sunt în slujba dumneavoastră și nu invers
- administrația publică este din ce în ce mai transparentă
- pur și simplu este DREPTUL DUMNEAVOASTRĂ!
2. CARE SUNT REGLEMENTĂRILE de bază privind liberul acces la informațiile de interes public ?
- Declarația Universală a Drepturilor Omului, art. 19: „Orice persoană are dreptul la libertatea opiniei și a expresiei; acest drept include libertatea de a susține opinii fără nici o interferență și de a căuta, primi și răspândi informații și idei prin orice mijloace, indiferent de frontiere.”
- Constituția Romaniei, art. 31 : „Dreptul persoanei de a avea aces la orice informație de interes public nu poate fi îngrădit … Autoritățile publice, potrivit competențelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetățenilor asupra treburilor publice și asupra problemelor de interes personal”.
- Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public
- Normele metodologice privind aplicarea Legii nr. 544/2001
3. DE CE ESTE IMPORTANTĂ Legea privind accesul la informațiile de interes public?
PENTRU CĂ:
- este un pas major în consolidarea democrației și în reforma administrației publice
- instituționalizează TRANSPARENȚA în relațiile dintre cetățean, autoritățile și instituțiile publice
- se va produce o schimbare de mentalitate în relația dintre cetățean și funcționarii publici
- acesul la informațiile publice va reprezenta regula iar limitarea accesului, excepția.
4. Ce este INFORMAȚIA DE INTERES PUBLIC ?
- Orice informație produsă sau gestionată de instituțiile sau autoritățile publice.
5. CINE poate solicita informații de interes public?
- Orice persoană fizică sau juridică, de cetățenie română sau străină.
6. Puteți solicita orice informație, fără nici o RESTRICȚIE?
- Da, dar trebuie sa știți că există informații de interes public la care accesul este exceptat.
7. CONFORM Legii 544/2001, sunt EXCEPTATE de la accesul liber următoarele informații:
- informațiile din domeniul apărării naționale, siguranței și ordinii publice, dacă fac parte din categoriile informațiilor clasificate;
- informațiile privind deliberările autorităților, precum și cele ce privesc interesele economice și politice ale României, dacă fac parte din categoria informațiilor clasificate;
- informațiile privind activitățile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere principiului concurenței loiale;
- informațiile cu privire la datele personale, dacă accesul la acestea nu este reglementat prin lege;
- informațiile privind procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare, dacă se pericliteaza rezultatul anchetei, se dezvăluie surse confidențiale ori se pun în pericol viața, integritatea corporală, sănătatea sau un interes legitim al unei persoane;
- informațiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricărei dintre părțile implicate în proces;
- informațiile a caror publicare prejudiciază măsurile de protecție a tinerilor.
8. Ce sunt informațiile furnizate DIN OFICIU?
- informațiile furnizate din oficiu sunt acele informații pe care instituțiile și autoritățile publice sunt obligate să le facă publice fără a exista o solicitare în acest sens.
9. UNDE sunt disponibile informațiile furnizate din oficiu ?
- informațiile furnizate din oficiu sunt disponibile la Panoul de afișaj din Primărie, în mijloacele de informare în masă, precum și în pagina de internet – www.primariavaleamarului.ro
10. CARE sunt categoriile de informații ce se furnizează din oficiu?
- Actele normative în baza cărora autoritatea publică locală funcționează și este organizată
- Modul în care este organizată instituția Primăriei, atribuțiile departamentelor, programul de funcționare și programul de audiențe
- Numele si prenumele persoanelor din conducerea Primăriei, Consiliului Local și ale funcționarului responsabil cu difuzarea informațiilor publice
- Coordonatele prin care poate fi contactată Primăria: sediul, numerele telefon, fax, adresa de e-mail și adresa paginii de Internet
- Sursele financiare, bugetul si bilanțul contabil
- Programele si strategiile Primăriei
- Lista cu documentele considerate de interes public
- Lista cu categoriile de documente produse și/sau gestionate de instituție
- Modurile în care pot fi contestate și atacate deciziile autorităților și instituțiilor publice, în cazul în care o persoană se consideră vătămată în ceea ce privește exercitarea dreptului de a avea acces la informațiile de interes public
11. CE sunt informațiile furnizate la cerere ?
- Orice informație pentru care furnizarea este posibilă numai în urma unei solicitări.
12. CUM poți obține o informație furnizată la cerere ?
- VERBAL, adresandu-vă Centrului de informații pentru cetățeni sau persoanelor responsabile de informare publică. În cazul în care este disponibilă, informația solicitată va fi furnizată pe loc. Dacă nu este posibil acest lucru, veți fi îndrumat să depuneți o solicitare în scris.
- ÎN SCRIS, cererile pot fi pe suport de hârtie sau electronic (e-mail). Ele vor fi înregistrate și veți primi o recipisă conținând data și numărul de înregistrare a cererii
- Biroul de Relații Publice vă va pune la dispoziție un formular tip de solicitare a informațiilor de interes public.
13. Care sunt COSTURILE accesului la informație?
- Accesul la informațiile de interes public este gratuit. Nu trebuie să platiți pentru serviciile de căutare și identificare a informației solicitate, dar, în cazul în care solicitați copii după documente oficiale, trebuie să suportați contravaloarea serviciilor de copiere.
14. După CÂT TIMP veți primi răspunsul la solicitarea dumneavoastră?
- autoritățile și instituțiile publice au obligația de a vă răspunde în scris la solicitare în termen de 10 zile lucrătoare de la depunerea cererii.
- în cazul în care durata necesară pentru identificarea informației solicitate depășește acest termen, solicitantul va primi răspunsul în cel mult 30 de zile lucrătoare de la depunerea cererii și va fi înștiințat despre acest fapt în cel mult 10 zile.
- dacă informația pe care o solicitați este considerată a fi o informație exceptată de la liberul acces, în cel mult 5 zile lucrătoare veți fi înștiințat în scris despre acest fapt.
15. Puteți depune o RECLAMAȚIE când considerați că v-a fost încălcat dreptul de liber acces la informație?
- Da, dar trebuie să o faceți în cel mult 30 de zile de la comunicarea refuzului explicit sau tacit al instituției.
- Reclamația trebuie adresată conducatorului instituției, iar acesta este obligat, ca în urma unei anchete administrative, să vă dea un răspuns în cel mult 15 zile de la înregistrarea plângerii.
- Dacă reclamația dumneavoastră este întemeiată, răspunsul va conține informațiile de interes public solicitate inițial și va menționa sancțiunile disciplinare aplicate funcționarului vinovat.
16. Puteți să vă adresați JUSTIȚIEI dacă v-a fost lezat dreptul de liber acces la informație?
- Da, puteți să o faceți direct după așteptarea răspunsului la solicitarea inițială sau după răspunsul la reclamația administrativă.
- Plângerea trebuie depusă la secția de contencios administrativ a tribunalului în a cărei rază teritorială domiciliați sau în a cărei rază teritorială se află sediul instituției sau autorității publice împricinate, în termen de 30 de zile de la expirarea termenului legal de primire a răspunsului la solicitarea inițială.
- Instanța poate obliga autoritatea sau instituția publică să vă furnizeze informațiile de interes public solicitate și să vă plătească daune morale și/sau patrimoniale.
- Dacă sunteți nemulțumit de hotărârea instanței, aceasta poate fi atacată prin recurs la Curtea de Apel. Decizia Curții de Apel rămâne definitivă și irevocabilă.
- Atât acțiunea depusă la prima instanță, cât și recursul de la Curtea de Apel sunt scutite de la plata taxei de timbru.
LISTA cuprinzând informaţiile publice care se comunică din oficiu
1. Actele normative care reglementează organizarea și funcţionarea Primăriei comunei Valea Mărului și Consiliului Local Valea Mărului;
2. Structura organizatorică, atribuţiile departamentelor, programul de funcţionare, programul audienţelor autorităţilor publice;
3. Numele și prenumele persoanelor din conducerea autorităţilor și ale funcţionarilor responsabili cu informaţiile publice;
4. Coordonatele de contact ale primăriei, respectiv: denumirea, sediul, numere de telefon, fax, adrese de e-mail și adresa paginii de Internet;
5. Sursele financiare, bugetul, bilanţul contabil și taxele și impozitele locale;
6. Programe și strategii proprii;
7. Lista cuprinzând documentele de interes public;
8. Lista cuprinzând categoriile de documente produse și/sau gestionate, potrivit legii;
9. Modalităţi de contestare a deciziei autorităţii sau instituţiei publice în situaţia în care persoana se consideră vătămată în privinţa dreptului de acces la informaţiile de interes public solicitate;
10. Declarațiile de avere ale funcționarilor publici din cadrul primăriei și ale aleșilor locali;
11. Regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului Local al comunei Valea Mărului, componența nominală și apartenența politică și componența comisiilor de specialitate;
12. Dispozițiile primarului cu privire la stabilirea ordinii de zi a ședințelor consiliului local;
13. Proiectele de hotărâri aflate pe ordinea de zi, însoțite de rapoartele de specialitate și întreaga documentație aferentă;
14. Hotărârile cu caracter normativ ale consiliului local;
15. Rapoartele anuale de activitate ale primarului, viceprimarului și consilierilor locali, precum și ale comisiilor de specialitate;
16. Raportul anual al primarului privind starea economică, socială și de mediu a comunei;
17. Regulamentul de organizare și funcționare al aparatului de specialitate al primarului;
18. Procesele verbale ale ședințelor consiliului local;
LISTA cuprinzând documentele de interes public produse si/sau gestionate prin aparatul de specialitate, altele decât cele puse la dispoziţie din oficiu si care se comunică în condiţiile art.7 din Legea 544/2001
1. Hotărâri ale Consiliului și procesele verbale ale acestora;
2. Dispoziţiile emise de Primarul comunei Valea Mărului;
3. Componenţa nominală a Consiliului local , inclusiv apartenenţa politică, comisiile de specialitate, regulamentul de organizare si funcţionare al consiliului local;
4. Rapoartele anuale de activitate întocmite de consilierii locali;
5. Informările întocmite de Primarul comunei Valea Mărului privind starea economico-socială a comunei, rapoartele anuale de activitate economico-socială, precum si informări asupra modului de aducere la îndeplinire a hotărârilor consiliului local;
6. Lista împuterniciţilor primarului care pot constata contravenţii, aplica sancţiuni și domeniile de activitate;
7. Lista proceselor-verbale de constatare a contravenţiilor;
8. Documentele cu privire la închirierea ori concesionarea spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuinţă;
9. Minutele dezbaterilor publice;
10. Planul urbanistic general, regulamentul de urbanism, planurile urbanistice zonale, planurile urbanistice de detaliu, planurile de situaţie, amplasamente cu mobilier stradal și construcţii provizorii;
11. Documentaţiile cu caracter tehnic, documentaţiile de urbanism și amenajarea teritoriului, precum si celelalte reglementări urbanistice care au stat la baza autorizaţiilor de construire/desfiinţare;
12. Lista certificatelor de urbanism și a autorizaţiilor de construire/desfiinţare eliberate;
13. Situaţia statistică privind activitatea de stare civilă: numărul nașterilor, căsătoriilor, deceselor și alte asemenea;
14. Evidenţa dosarelor de asistenţa socială a persoanelor vârstnice în vederea încheieri
LISTA cuprinzând informaţiile publice care se comunică din oficiu
1. Actele normative care reglementează organizarea și funcţionarea Primăriei comunei Valea Mărului și Consiliului Local Valea Mărului;
2. Structura organizatorică, atribuţiile departamentelor, programul de funcţionare, programul audienţelor autorităţilor publice;
3. Numele și prenumele persoanelor din conducerea autorităţilor și ale funcţionarilor responsabili cu informaţiile publice;
4. Coordonatele de contact ale primăriei, respectiv: denumirea, sediul, numere de telefon, fax, adrese de e-mail și adresa paginii de Internet;
5. Sursele financiare, bugetul, bilanţul contabil și taxele și impozitele locale;
6. Programe și strategii proprii;
7. Lista cuprinzând documentele de interes public;
8. Lista cuprinzând categoriile de documente produse și/sau gestionate, potrivit legii;
9. Modalităţi de contestare a deciziei autorităţii sau instituţiei publice în situaţia în care persoana se consideră vătămată în privinţa dreptului de acces la informaţiile de interes public solicitate;
10. Declarațiile de avere ale funcționarilor publici din cadrul primăriei și ale aleșilor locali;
11. Regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului Local al comunei Valea Mărului, componența nominală și apartenența politică și componența comisiilor de specialitate;
12. Dispozițiile primarului cu privire la stabilirea ordinii de zi a ședințelor consiliului local;
13. Proiectele de hotărâri aflate pe ordinea de zi, însoțite de rapoartele de specialitate și întreaga documentație aferentă;
14. Hotărârile cu caracter normativ ale consiliului local;
15. Rapoartele anuale de activitate ale primarului, viceprimarului și consilierilor locali, precum și ale comisiilor de specialitate;
16. Raportul anual al primarului privind starea economică, socială și de mediu a comunei;
17. Regulamentul de organizare și funcționare al aparatului de specialitate al primarului;
18. Procesele verbale ale ședințelor consiliului local;
LISTA cuprinzând documentele de interes public produse si/sau gestionate prin aparatul de specialitate, altele decât cele puse la dispoziţie din oficiu si care se comunică în condiţiile art.7 din Legea 544/2001
1. Hotărâri ale Consiliului și procesele verbale ale acestora;
2. Dispoziţiile emise de Primarul comunei Valea Mărului;
3. Componenţa nominală a Consiliului local , inclusiv apartenenţa politică, comisiile de specialitate, regulamentul de organizare si funcţionare al consiliului local;
4. Rapoartele anuale de activitate întocmite de consilierii locali;
5. Informările întocmite de Primarul comunei Valea Mărului privind starea economico-socială a comunei, rapoartele anuale de activitate economico-socială, precum si informări asupra modului de aducere la îndeplinire a hotărârilor consiliului local;
6. Lista împuterniciţilor primarului care pot constata contravenţii, aplica sancţiuni și domeniile de activitate;
7. Lista proceselor-verbale de constatare a contravenţiilor;
8. Documentele cu privire la închirierea ori concesionarea spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuinţă;
9. Minutele dezbaterilor publice;
10. Planul urbanistic general, regulamentul de urbanism, planurile urbanistice zonale, planurile urbanistice de detaliu, planurile de situaţie, amplasamente cu mobilier stradal și construcţii provizorii;
11. Documentaţiile cu caracter tehnic, documentaţiile de urbanism și amenajarea teritoriului, precum si celelalte reglementări urbanistice care au stat la baza autorizaţiilor de construire/desfiinţare;
12. Lista certificatelor de urbanism și a autorizaţiilor de construire/desfiinţare eliberate;
13. Situaţia statistică privind activitatea de stare civilă: numărul nașterilor, căsătoriilor, deceselor și alte asemenea;
14. Evidenţa dosarelor de asistenţa socială a persoanelor vârstnice în vederea încheierii unui act juridic de înstrăinare în scopul întreţinerii și îngrijirii sale;
15. Lista beneficiarilor venitului minim garantat. Activităţile și locurile în care se prestează munca în folosul comunităţii, prezenţa lunară la muncă a beneficiarilor ajutorului social;
16. Lista de achiziţii publice și lucrări; Programul / planul anual al achizițiilor și investițiilor publice;
17. Dosarul achiziţiilor publice, inclusiv contractele de achiziţii de bunuri și servicii, exclusiv documentele care conțin informații clasificate sau protejate de un drept de proprietate intelectuală,
potrivit legii. Rapoartele privind contractele de achiziții publice atribuite;
18. Organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante;
19. Nivelul impozitelor și taxelor locale stabilite conform hotărârilor consiliului local, modul de calcul al acestora, facilităţile fiscale de care beneficiază anumite categorii de cetăţeni, informaţii care privesc aplicarea Legii nr.227/2015, modificată și completată, privind Codul Fiscal;
20. Relaţii de colaborare sau parteneriat cu autorităţile publice din ţară și din străinătate; înfrăţirea cu alte comunităţi din străinătate; programe ale unor vizite bilaterale;
21. Lista asociaţiilor de proprietari/locatari;
22. Lista atestatelor de producător eliberate;
23. Informaţii privind activitatea cultural-sportivă desfăsurată pe teritoriul comunei;
24. Relaţii cu O.N.G.-uri, programe si colaborări;
25. Informaţii despre programele cu finanţare externă;
26. Registrele agricole;
27. Actele care au stat la baza constituirii sau reconstituirii dreptului de proprietate;
28. Raportul semestrial privind activitatea desfășurată în condițiile Legii nr. 448/2006, republicată, de către asistenții personali;
29. Evidența dosarelor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav și a beneficiarilor de indemnizație lunară;
30. Evidența dosarelor de alocație de susținere și a beneficiarilor de ajutor pentru încalzirea locuinței;
31. Lista beneficiarilor de prestații sociale.
LISTA cuprinzând documentele emise si/sau gestinate prin aparatul de specialitate al Primarului care se exceptează de la liberul acces la informaţiile de interes public
1. Documentele cu caracter personal care însoţesc hotărârile consiliului local și dispoziţiile primarului;
2. Deliberările consiliului local în cazurile în care, potrivit legii, s-a aprobat ca acestea să nu fie publice, precum și documentele întocmite în aceste situaţii;
3. Documente de stare civilă care privesc statutul civil al persoanei, cum ar fi acte și certificate de nastere, de deces, precum și copii ale acestora, dosare de căsătorie, menţiuni referitoare la modificarea statutului civil al persoanei și alte asemenea, cu excepţia situaţiilor statistice referitoare la actele și faptele de stare civilă înregistrate la nivelul comunei;
4. Documentele de identitate cum ar fi cartea de identitate provizorie, precum și documentele care au stat la baza eliberării acestora;
5. Dosarele de schimbare de nume pe cale administativă, rectificare, anulare, completare, transcriere certificate de stare civilă, înregistrare tardivă a nașterii, moarte prezumată;
6. Prelucrării de date cu caracter personal, fără consimţământul persoanei vizate;
7. Procesele-verbal de constatare și sancţionare a contravenţiilor;
8. Certificatele de urbanism;
9. Autorizaţiile de construire;
10. Cererile, petiţiile precum și reclamaţiile și sesizările adresate Primăriei și Consiliul Local, fără acordul semnatarilor;
11. Informaţiile cu privire la impozitele și taxele locale, alte obligaţii ale plătitorilor, care ţin de păstarea secretului fiscal;
12. Informaţii primite de la bănci, organe de poliţie, instituţii care gestionează registre publice sau alte asemenea, care au caracter confidenţial;
13. Documentele care se întocmesc potrivit Legii protecţiei civile nr.481/2004 precum și documentele comitetului local pentru situaţii de urgenţă, întocmite în baza actelor normative în vigoare.
14. Documentele cu caracter militar;
15. Documentele care se întocmesc în baza Legii nr.132/1997 privind rechiziţiile debunuri și prestări servicii în interes public;
16. Planul de analiză și acoperire a riscurilor al comunei Valea Mărului;
17. Contractele civile, contractele administrative, dacă acestea conţin clauze de confidenţialitate;
18. Rapoartele de audit intern și procesele verbale de control;
19. Documentele care privesc persoanele fizice, aflate în dosarele care fac obiectul unor dosare soluţionate definitiv si irevocabil;
20. Documentele care privesc persoanele fizice, aflate în arhiva proprie;
21. Informaţiile cu privire la datele personale ale salariaţiilor din aparatul de specialitate al Primarului, dacă actele normative în vigoare nu prevăd altfel;
22. Dosarele aflate pe rolurile instanțelor de judecată și documentele ce le compun în care primarul, consiliul local sau una din instituțiile subordonate este parte;
23. Documente conținute în dosarul achiziției publice care conțin informații clasificate, informaţiile privind activităţile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală ori industrială, precum şi principiului concurentei loiale, potrivit legii;
24. Sesizările și documentele comisiei de disciplină , informațiile privind procedura disciplinară și cele rezultate din cercetarea administrativă, cu excepția raportului privind propunerea de sancționare;
25. Documente a căror comunicare publică poate afecta principiul liberei concurențe sau care poate influența dosarele aflate pe rolul instanțelor judecătorești;
26. Alte documente cu caracter personal sau preluări de date cu caracter personal care cad sub incidenţa Legii nr.677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulaţie a datelor, respectiv orice informație referitoare la o persoană fizică identificată sau identificabilă.